20 september 2021Opening informatiepunt voor senioren bij de Jumbo in Zuid
Farent is het kader van de seniorvriendelijke gemeenschap gestart met een informatiepunt in de koffiehoek bij de Jumbo in Zuid aan de Pettelaarseweg. De opening was op dinsdag 5 oktober. Onder ruime belangstelling van bewoners, klanten, pers en buurtprofessionals heeft Wethouder Van Olden de openingshandeling verricht. Het informatiepunt is elke dinsdag geopend van 10.00 – 15.00 uur.
In het informatiepunt is er alle gelegenheid om vragen te stellen die met het ouder worden in Zuid te maken hebben. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een telefoonnummer van de mantelzorgondersteuning, maar ook informatie over een ontmoetingsactiviteit en ondersteuning bij het aanvragen van een parkeerkaart. Daarnaast is het informatiepunt bedoeld voor bewoners die even een kopje koffie willen drinken en een praatje willen maken.
In de wijk Zuid werken we met bewoners en beroepskrachten aan een seniorvriendelijke wijk. Dit betekent onder andere dat bewoners makkelijk informatie kunnen inwinnen over welzijn, sport, zorg en overige activiteiten in de wijk. Een enthousiaste groep vrijwilligers uit Zuid gaan het informatiepunt bemensen. Farent zorgt voor de ondersteuning. Ook draaien beroepskrachten regelmatig mee in het spreekuur. De vrijwilligers hebben korte lijnen met de organisaties in de wijk en weten zo de juist informatie in te winnen. We zijn nog op zoek naar vrijwilligers die een dagdeel op dinsdag mee willen draaien in het informatiepunt.
Farent heeft in het kader van dementievriendelijke gemeenschap bij bewoners geïnventariseerd waar zij behoefte aan hebben. Hieruit is onder andere de vraag gekomen naar een plek in de wijk waar bewoners informatie kunnen krijgen en elkaar kunnen helpen. In Zuid praten bewoners liever over een seniorvriendelijke gemeenschap dan over een dementievriendelijke gemeenschap. De Jumbo is nauw betrokken bij deze ontwikkelingen. Een aantal werknemers van de Jumbo heeft de training gevolgd om dementie beter te herkennen en handvatten te krijgen hoe ze met klanten met (beginnende) dementie om moeten gaan.